Monday, June 25, 2007

تفاوت هاست از این رییس جمهور تا آن رییس جمهور

امروز بالاخره موفق شدم فیلم جنجالی حضور خاتمی در ایتالیا را ببینم. مدت زیادی از انتشار این فیلم گذشته و به زودی اتفاق و .خبر جدیدی جایگزین آن خواهد شد . اما یک نکته در موردش کمتر گفته شد و آن هم تفاوت دیدگاه دو رییس جمهور به زنان بود
وقتی این فیلم را دیدم تنها یک موضوع از ذهنم گذشت و آن هم مقایسه دیدگاه دو رییس جمهور سابق و فعلی به زنان بود.
خاتمی با اینکه روحانی است و انتظار سخت گیری و تعصب از او بیشتراست ، تا این حد انعطاف پذیری دارد. خیلی ها معتقدند دوران خاتمی با دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد فرقی نداشت! همه آنچه دور و برمان می بینیم خلاف این موضوع را ثابت می کند.
اگر خاتمی قدرت اجرایی بیشتری داشت و به قول معروف دستش در اداره امور بازتر بود ، بی شک اوضاع خیلی متفاوت بود. هم در زمینه اقتصادی و سیاسی و هم در زمینه فرهنگی. مسلما دلیل این حرف ، دست دادن خاتمی با خانم ها نیست. این موضوع تنها بهانه و دلیل کوچکی برای نشان دادن تفاوت هاست. یک تفاوت بزرگ و مهم بین دو دولت:
خاتمی مانند بسیاری از مردان متعصب در مذهب ، زنان را باعث گناه خود نمی داند که فکر کند دست دادن با زن جرم بزرگی است.
در حالی که به زعم بسیاری از متعصبان در دین ، زن عامل و باعث گناه مرد است، چنین برخوردی از یک روحانی جای تامل دارد .
آ یا واقعا تفاوتی نیست بین دولت چنین کسی، با دولتی که بد حجابی را جزء نا امنی های اجتماعی و زنان بدحجاب را در ردیف اراذل و اوباش می داند؟

10 comments:

Anonymous said...

اصلا خاتمي را با عنتر نژاد مقايسه نكن
چون عنتر نژاد اصلا فقط بازيچه اي بيش نيست ولي خاتمي تئوريسين بود

Anonymous said...

خوشم میاد از خاتمی. هر چند که هنوز در بهت این کارشم. وقتی فیلم رو دیدم فقط با خودم می گفتم چرا؟ احساس می کردم با این کارش بهانه داده دست مخالفان، احساس می کردم ما رو تنها گذاشته، احساس می کردم ما رو فراموش کرده. به خودم می گم چرا دیگه نمی خواد بر مسند قدرت تکیه بزنه. همش از اون روز دارم با خودم حرف می زنم.
من فکر می کنم خاتمی مدتهاست که در ذهنش با قدرت طلبی خداحافظی کرده که به دور از محافظه کاری تو اون فیلم به "آزادی" دست می داد.

Anonymous said...

متاسفانه همینطوره. خاتمی گفته که قصد نداره به عرصه قدرت برگرده

Anonymous said...

نظر دوم رو من اینجا نوشتم

من=محبوبه

;)

Anonymous said...

با سلام ... باز هم جای شکرش باقی است که جای خالی خاتمی را احساس کردید و پی به اشتباه بودن رفتارتان نسبت به خاتمی بردید ... این حکومت به این زودی ها نمی تواند فردی مثل خاتمی را در مسند قدرت خود ببیند ... افسوس

Anonymous said...

آفرین به زهره
ضمنا کدئین عزیز اشتباه بودن کدام رفتار نسبت به خاتمی و رفتار چه کسی؟
اینقدر از بالا به پایین نگاه نکنید خاتمی را هم قدیس نکنید
هر چند در مقایسه با احمدی نژاد، خاتمی که هیچ ، حتی هاشمی هم میشود قدیس
behroozbashi.blogspot.com

Anonymous said...

سلام
من مذهبی نیستم ولی به نظرم تو عقده ست زدن به زن ها را داری

ZoHrE said...

دوست عزیز برعکس شما من آئم مذهبی هستم و اگر کمی دقت می کردید، متوجه می شدید که زن هستم و طبعا چنان عقده ای ندارم. موضوع هم دست دادن و ندادن نیست ، موضوع انعطاف پذیری افراد است

Anonymous said...

این کامنت قبلی خیلی خنده دار بود. منظورم کامنت همون آدم ناشناسیه که بهش جواب دادی.

Anonymous said...

با عرض سلام خدمت خانومها و آقایون عزیز
والا تا اونجایی که من دستگیرم شده، خاتمی اونجا از روی شنگولیت با خانومای خارجی دست نداده، بلکه فکر کنم به اعتقادش عمل کرده. این رو بیشتر در جواب گروهی از سینه چاکان جناب احمدی نژاد و اصولگراهای ترازو شکن و طرح نو درانداز عرض می کنم که تو این مدت هی سعی داشتند از این موضوع سو استفاده ی مکفی ببرند (البته هرکسی مسوول عمل خودشه؛ هر آدم موجهی در امروز، ممکنه فردا توزرد از آب در بیاد، گفته باشم اینو، ولیکن در پاتکی بر تک این عزیزان، عرض می نمایم):
تا اونجاییکه من شنیدم، بعضی از علما معتقدند که اگر در جایی لازم باشه کاری انجام بدی که در صورت انجام ندادنش بی حرمتی و توهین برانگیزی بر ضد اسلام و مسلمونا ایجاد بشه (حالا عملش در چه حدودی باشه نمیدونم) باید از اون کار ابایی نداشته باشی حتی اگه مثه دست دادن با جنس مخالف باشه (اگر هم اشتباه نکنم خود آقای خاتمی فقه خونده). اصلا یک سوال چرا خاتمی تا موقعی که رییس جمهور بود با خانمی دست نداده بود؟ جواب: چون اونجا یک خاتمی مسلمون معمم مطرح نبود، هر کسی میدونست که این آقا رییس جمهور یک مملکت اسلامی است که در قانون و شرع کشورش دست دادن با زنها براش امکان نداره، پس دست دراز نمی کردند تا به اصطلاح خیت نشن، مثه اون پیرزنی که تو مالزی یا اندونزی احمدی نژاد باهاش دست نداد. اما الان و در ایتالیا، خاتمی داشت با فردیت خودش برای معرفی اونچه که به اعتقاد خودش تمدن دموکراتیک اسلامی هست تلاش می کرد. خب اونا می خواستن امتحان کنن ببینن که آیا خاتمی هنوز هم داره با خط مشی دولتی رفتار میکنه و یا اینکه شخصی عمل میکنه و درواقع آیا داره از جانب دولت ایران حرف میزنه یا نه؟ (نه فقط با این کار، بلکه برید فیلمهاشو ببینید که چه سوالهایی ازش می پرسیدند تا خودشونو مجاب کنند که ای بابا اینم حرف جدیدی نمیخواد بزنه). و از این طرف هم خاتمی حساب می کنه که این خانومها و آدما و محیطی که توش بوده، می خوان میزان احترام به (چه میدونم) زنها، احترام و آداب اجتماعی، شخصیت و ... رو در نزدِ یک تحصیلکرده معمم مسلمون شیعه ارزیابی کنند (به روش خودشون).
امیدوارم کمی تا قسمتی از نیمه ابری خارج شده باشید دوستان. البته می گم که. من چنین چیزی رو شنیدم، تا اینکه چقدر درست باشه؟
خدا همه مونو درست کنه ایشالا