Monday, September 10, 2007

شما که ما را مسخره می دانید

شما که فمینیسم و فمینیست ها را مسخره می دانید
شاید همین تیتر مطلب باعث شود به عادت معمول چهره در هم بکشید و از خواندن آن منصرف شوید. اما بد نیست ، فقط تعدادی از سوال های مرا بخوانید و توجهی به آنها کنید. روی صحبت و نوشته ام با همه آقایان و حتی خانم هایی است که با شنیدن کلمه های فمینیسم و فمینیست و حقوق زن ، اوقاتشان تلخ می شود. همه آقایانی که فکر می کنند فمینیسم یعنی نبرد خصمانه با مرد. همه کسانی که فکر می کنند طرفداری از حق زن به معنای پایمال کردن حقوق مردان است.
پیش از هر چیز ایراد خودم و همفکران خودم و عده ای را که فمینیسم و حقوق زن ، دستاویزی برای اهداف دیگرشان شده ، بیان می کنم. اینکه گاهی و شاید خیلی اوقات زیاده روی می کنیم و احساساتمان که غالب می شود ، همه را با یک چوب می رانیم و به قول معروف تر و خشک را با هم می سوزانیم . اما همه باور داریم حتی اگر درصد بالایی از افراد در دسته بندی مشابه قرار بگیرند ، باز هم تفاوت ها و استثناهایی وجود دارد. آقایان هم اینچنین درمورد خانم ها ابراز عقیده می کنند ، ولی فعلا قصد صحبت در مورد حقوق و اشتباه های آنها را ندارم.
در ضمن لازم می دانم دو نکته دیگر راهم در مقدمه ذکر کنم: کسی نمی تواند منکر تفاوت های ذاتی و فیزیولوژیک مرد و زن شود ، خصوصا درمورد مسایل جنسی که تفاوت های بسیار آنها باعث بسیاری قضاوت های اشتباه بین طرفین و نیز توجیه برخی برخوردهای آقایان به بهانه غیرارادی بودن ، می شود. دوم اگر در بین مثال ها مجبورم از برخی اصطلاحات و عبارات غیر محترمانه
و توهین آمیز به عنوان مثال ، استفاده کنم ، عذر می خواهم.
از یک اصطلاح معمول و جاافتاده شروع می کنم: زن ذلیل . چرا اصطلاح زن ذلیل داریم ولی اصطلاح مرد ذلیل نداریم؟ چرا زن ذلیل بودن برای هر مردی شرم آور و مرد ذلیل بودن برای بسیاری از زنان عادیست. آیا غیر از این است که همه ما به فرمانروایی بی چون و چرای مردان عادت کرده ایم ، ولی اقتدار و توانایی زن و برتریش بر مرد ،برایمان غیرمعمول است؟
بسیاری آقایان برای تمسخر و تحقیر دوستان و همکارانشان از این اصطلاح استفاده می کنند ، به شوخی یا جدی. هرگز و هرگز برتری زن در خانه امتیاز به شمار نمی آید. درست یا غلط ایرادهای روانشناسی هم به مادرسالاری گرفته می شود ، که باعث اشکال درتربیت و شخصیت فرزندان می شود. از آنجا که در جامعه ای کاملا مردسالار و با حکومتی بسیار مردسالارتر زندگی می کنیم ، نمی توانم به همه دلایل اینچنینی اعتماد کنم.
زن ذلیل بودن به زن سالاری محدود نمی شود ، مردی که در کارهای خانه کمکی کند و یا به فرزند خود رسیدگی کند ، زن ذلیل است. درست که الان در بسیاری خانواده ها ، مردهای غیر زن ذلیل هم به همسرانشان کمک می کنند ، ولی همچنان برای بیشتر آقایان خوشایند نیست که در حال جارو کردن ، ظرف شستن و سایر کارهای خانه دیده شوند و خیلی از آنها نزد دوستانشان همه چیز را انکار می کنند. به هر حال هنوز بیشتر ما معتقدیم وظیفه خانه داری با زن به دنیا آمده است.
شوخی ها و جوک های جنسی
دو سه سال پیش مقاله ای در سایت زنان ایران خواندم که نویسنده اش یک آقا بود و از بقیه آقایان پرسیده بود چند درصد جوک ها و شوخی هایشان قابل طرح در جمع های غیر دوستانه و یا در حضور خانم هاست؟ لطفا پاسخ ندهید که دخترها هم از این جوک ها می گویند و یا شوخی های اینچنینی دارند. منظور من غالب حرف هاست.
برای بیشتر ما پیش آمده که در جمع همکاران و دوستان رسمی تر ، کلمه یا ناسزا و یا شوخی رکیکی از دهان یکی از آقایان بیرون آمده که همه مجبور شده اند ، خود را به نشنیدن بزنند. نمی توانیم انکار کنیم که در دعواها و مشاجره های آقایان چه در خیابان و چه در جمع های خانوادگی و چه محل کار ، بیخود و بی جهت خواهر و مادر طرفین دعوا هم حضور دارند. میدان های ورزشی که در این مورد ، مثال همیشگی شده اند. این موضوع به مسایلی به اسم ناموس و غیرت و تعصب خانوادگی هم مربوط می شود ، که نمی توان در پس این کلمه ها حس مالکیت مرد بر زن را نادیده گرفت.
کدامیک از مردان خواننده این متن می تواند ادعا کند که هرگز سعی نکرده با نام بردن از خواهر و یا مادر کسی او را تحقیر کند؟ کدامتان می توانید ادعا کنید که هرگز در جمع های دوستانه در مورد اندام و تناسبات جسمی دخترهای آشنا و غریبه حرف نزده اید و حتی وارد جزییات نشده اید؟
آیا انکار می کنید که یکی از بحث های داغ جمع های مردانه چنین گفتگوهایی است؟ و جالب اینکه بسیاری ازمردها بر سر چنین موضوعاتی خیلی زود با هم به اتفاق نظر می رسند و برایشان مثل سیگار کشیدن ، حرف مشترک است. یعنی حتی اگر با هم آشنا نباشند ، با نگاه های مشابه به زنان اطرافشان ، به حرف مشترک می رسند. این موضوع را به راحتی در اتوبوس و تاکسی و خیابان می توانید ، دریابید.
در بین مردان ، شوخی در مورد زن ها به احتمال زیاد به مسایل جنسی می رسد. نمی دانم چند درصد آقایان می توانند ادعا کنند که هرگز دخترها و زن های اطرافشان را با اصطلاح و عبارات غیر محترمانه و جنسی یاد نکرده اند ، خصوصا اگر زن یا دختری چاق باشد؟ آیا هرگز درباره مردان هم این طور حرف می زنید؟ این موضوع ربطی به مسیله ژنتیکی و ویژگی های مردانه ندارد ، بلکه دلیلش احساس محق بودن مردان است و نیز نگاه جنسی آنها به زن ، که محدود به ایران نیست و فکر می کنم همه جای دنیا چنین نگاهی غالب باشد.
ادامه دارد...

14 comments:

Anonymous said...

از جمله بندیت لذت بردم.
حق با توست. من حرفات رو تصدیق می کنم.

یادم بنداز که بعدا برات یه جریانی رو تعریف کنم. گفتنش تو جمع صورت خوشی نداره ؛))

با به کار بردن اصطلاح مرد ذلیل منو به فکر انداختی. نگرانم، واقعا نگرانم که بعضی از کوتاه اومدنام تو زندگی به خاطر انعطاف پذیری ذاتیمه یا نه اینکه من واقعا یه مرد ذلیلم و فقط دارم خودم رو گول می زنم.

زندگی برای من یه برزخه.

بادا که همه ما هر چند وقت یکبار باورهامون رو بی تعصب سبک و سنگین کنیم.

Anonymous said...

salam! movafegham. beh khosoos ba bande akharesh! afarain! khamooshe dar astaneh! www.khamoosh135.blogfa.com

Anonymous said...

سلام.خيلي عالي بود و كاملا درست.هميشه اين تضاد رو ميديدم و مي بينم و برام سواله كه "چرا؟؟؟؟؟ مردها..... " نحوه تربيت در اين مورد خيلي موثره.محيط هم.منو برادرم تو يك محيط با تربيت يك پدر و مادر بزرگ شديم اما جمع پسر بچه ها از همون ابتدا با دختر بچه ها فرق داره حتي وقتيكه بين بزرگترها قرار ميگيرن نحوه صحبت كردن بزرگترها با يه پسر بچه خيلي تفاوت ميكنه تا با يه دختر بچه.پس از همون ابتدا خيلي چيزها براشون عادي ميشه كه براي ما دخترا حتي فكر كردن بهش گناه ميشه.
از وقتيكه با بچه هاي سايت زنان ايراني آشنا شدم چيزاي جالبي ديدم مثل اينكه خيلي از زنها حتي براي دفاع از حق خودشون ميگن بدون اجازه شوهرمون ،نه!!!!!!!!! اين ديگه فاجعه است.
راستي وقت كردي يه سري هم به من بزن.
www.kohstan1357.persianblog.ir

Anonymous said...

جالب بود ..منتظر نوشتهای بعدی هستم ... البته زبان گفتاری ما در خیلی زمینه ها مشکل داره فحش ها یا شوخی های جنسی فقط در محدوده زنانگی هم گفته نمی شه برای مر ها هم وجود داره هر چند درصد اولی چند برابر دومی یعنی در واقع حرف تو اولویت داره .... کلا زبان گفتاری ما به خیلی چیز ها و خیلی خصلت ها توهین می کنه بدون اینکه به بهانی روانی و اجتماعی اش توجهی بشه

Anonymous said...

اصل مطلب همون حس مالکیته

کاش کل مطلب رو تو یه پست میذاشتی

ZoHrE said...

فکر می کنم اصل مطلب بیش از حس مالکیت باشه و فرع اون که خیلی بیشتر از حس مالکیت. قصدم از نوشتن جزییات بیشتر ، جلب توجه کسانی است که هیچ باور و اعتقادی به این موضوع ندارند.

Anonymous said...

خداحافظ [گل]

Anonymous said...

آقا یا خانم نویسنده. تا اونجایی که من تجربه کردم تمام این مسایلی که عنوان کردید به طریقی برعکسش هم وجود داره از قبیل شوخی در مورد آقایان در جمع های زنانه یا صحبت از مسایل جنسی یا سایز آلت آقایان.

یک کم فکر کن عزیزم

Anonymous said...

زنان همان به که در خانه نشینند و زایند شیران نر

شوخی کردم

مطلب جالبی بود
ولی زن ذلیلی یا مرد ذلیلی از عدم شناخت ظرفیت های وجودی هر ارتباط و انسانهای مداخله گر ان ارتباط متبادر می شود
و همچنین از عدم اعتماد و شخصیت سازی طرفین

بعضی ها هم خواهر ذلیل یا برادر ذلیل هستتند

Anonymous said...

salam.
دوست خوب ومهربانم . بحث تازه اي نيست كه شما به آن اشاره نموده ايد همان طور كه مردان ممكن است از تعادل در رفتار و كردار خارج شوند در ميان زنان نيز ديده شده . اين مربوط به خرده فرهنگ هاي غالب شده در جامعه است كه بايد با آنها شديدا مقابله كرد وبا بالا بردن سطح آموزش در يك جامعه علاج پذير است و.
هچنين اگر سازماني زوج هاي جوان قبل شروع زندگي مشترك به آموزشهاي لازم مجهز نمايد كمتر شايد اين گونه مسايل خواهيم بود .و در آخر نقل از معصوم است كه :النساءريحانه .
زنان گل هستند .--بنا براين درس ميگيرم كه چگونه بايد رفتار كنيم .
همواره سبزو تندرست

Anonymous said...

خودتم که گفتی این قضیه جهانیه و چون همه بشریت از این ویزگی نفع / ضرر می برند به خاطر همین فکر کنم یه جورایی به ذات و یا به قول تو زنتیک جنس هم بر می گرده

من اصلا با این وضعیتی که الان داره روابط زن و مرد به خصوص در ایران طبق اون شکل می گیره موافق نیستم ولی فکر می کنم زنان مردان رو با همین ویزگی های اخلاق و مردان هم زنان رو با همان ویزگی های اخلاقی ( هرچند هم که انها رو مسخره کنند) می پسندند. البته جدا از استثنائاتی مثل فمنیست ها

ضمن اینکه شخصا با این موضوعی که در این متن پیش کشیده به هیچ وجه مخالف نیستم و نود درصد اون رو تایید می کنم و اون 10 درصد هم بزار به حساب همون غرورهای مردونه و از این حرفا ;)

ho3ein lahoot

Anonymous said...

آقای حسین لاهوت آیا منظور شما از عبارت " استثنائاتی مثل فمینیست ها" تحقیر این عده بود یا تشویق؟

فکر نمی کنید در رابطه با عده ای که مخالف با آپارتاید جنسی هستند کمی بی انصافی می کنید؟ آیا بی انصافی شما ناشی از ترستون از آینده ای که با تلاش این عده به قول شما استثنا، حقوق زنان و مردان به مساوات حکم شده باشه نیست؟ آینده ای که ممکنه یک زن توانا دارای موقعیت اجتماعی بیشتری از شما آقای به اصطلاح خودتون مغرور باشه!؟

Unknown said...

سلام زهره خانوم
تفاوتهاي فردي و بين جنسيتي قالب هاي خاص خودشان را دارند و فضاي تحولي و تطور آنها ملزومات خاص خودشان را مي طلبند شايد اين نگاه تو براي همه افراد با قوميتها و فرهنگهاي مختلف فرق کنند و نگاه منصفانه اي نباشد حتي غير از اين برخي واقعيات هستند که هم من به آن معتقدم و هم شماي غير فيمينيست سعي در پيدا کردن حامي جهت تاييد گفته هاي خود هستيد

Anonymous said...

مطلبي كه نوشتيد به شدت در بين مردان ايراني رواج داره.همين امروز توي يك جمعي با 2 نفر خانوم بودم.و يكيشون دنباله يك اس ام اس قشنگ بود.مثلا جوك.من با خودم فكر كردم ديدم حتي يك دونه از اس ام اس هام قابل گفتن نيستند جوكهام كه بدتر! خلاصه اين يك واقعيته هر كي ردش كنه دروغ گفته.تمام بحث جمعهاي مردانه يه تورايي تو همين قضايا ميگذره.البته هر چي افراد جوون تر باشند اين مسئله شدت بيشتري مي گيره.ممنون از مطلبه قشنگتون.