Sunday, October 7, 2007

کاش رییس جمهور هیجان زده نشود

وقفه طولانی در نوشتن مطاب ادامه دار قبلی پیش آمد. پیش از ادامه مطلب بد نیست آنتراکت موضوعی داشته باشم.
چند نکته کوچک درباره راهپیمایی روز قدس:
1.هیچ کس نمی تواند منکر حضور تعداد قابل توجهی از مردم در راهپیمایی های روز قدس و روز 22 بهمن شود. درست که تعداد قابل توجهی از شرکت کنندگان ، سربازهای وظیفه ، دانش آموزان و کارمندان برخی ارگان ها هستند ، اما نمی توان از بقیه جمعیت چشم پوشید.
و البته شاید بیراه نباشد که بگوییم در تهران این مابقی جمعیت ، بیشتر از مناطق پایینی شهر ( چه در غرب، شرق ،یا جنوب) می آیند و مسیر حرکت اتوبوس ها و تعداد آنها نیز و ترافیک خیابان های این مناطق، موضوع را ثابت می کند.
2.حتی راهپیمایی روز قدس هم که به عنوان حمایت از فلسطین برگزار می شود ، به معیار و میزانی برای سنجش تعداد حامیان برنامه های دولت تبدیل شده و خیلی از شعارها هیچ ربطی به فلسطین و قدس ندارند.
3.این راهپیمایی ها بیش از اعتراض به اسراییل و حمایت از فلسطین ، بیننده را به یاد کارناوال هایی می اندازد که هیچ وقت در ایران ندیده ایم. هر کس برای خودش بساطی راه انداخته و هر گروهی شعاری می دهد. جالب که عده ای حرکات آکروباتیک انجام می دهند و ورزشکارانی هم هنرنمایی می کنند ،بساط نقاشی روی صورت بچه ها و دستفروشی هم به پاست.
یکی از کسانی که پوسترها و شعارهای خودش را داشت ، عکس هایی از خانواده پهلوی و مجسمه های زندانیان و شکنجه گرهای ساواک نصب کرده بود و نقالی می کرد: این فرحه ، زن سوم شاه، رقاصه ، مشروب خوار ، فاسد، این ثریاست ، زن دوم شاه ،... ولی ثریا و فوزیه را معرفی کامل نکرد!
4.جمله معروف "مشت محکم بر دهان اسراییل " هنوز ورد زبان هاست و هنوز گزارشگران صدا و سیما در گفتگوها ، دنبال چنین جمله ای هستند. در اخبار ساعت 19 شبکه اول در یکی از همین گزارش ها ، جمله ای گفته شد که کم از جوک های رایج نداشت و بیان آن را دور از عفت کلام می دانم و فقط متاسفم که در تلوزیون به چنین نکته های مهمی توجه نمی شود.
5. کسانی که در راهپیمایی شرکت می کنند –غیر از آنها که در خود دانشگاه هستند – به سخنرانی ها توجه ندارند ، تا آنجا که در پایان سخنرانی رییس جمهور، خانمی از دوستش سوال کرد سخنران چه کسی بود؟ مگه آاقای احمدی نژاد هم در نماز جمعه حرف می زند؟
شک دارم که تلوزیون صحبت های رییس جمهور را کامل پخش کرده باشد. خیلی دوست داشتم این سخنرانی را ببینم. نمی دانم واکنش مردم در برابر ضرب المثلی که ایشان خطاب به آمریکا و اسراییل گفتند ، چه بود؟
تعجب کردم که رییس جمهور از روی نوشته سخنرانی می کرد. آخر نمی توانم تصور کنم ،روی کاغذ نوشته بوده : من به اونها میگم " اون ممه رو لولو برد"
اگر با گوش های خودم نشنیده بودم ، باور نمی کردم که چنین جمله ای روز قدس و در جایگاه سخنران نماز جمعه بیان شده باشد.
بعد از وان دقیقه پیلیز ، این هم از یک ضرب المثل. کاش آقای احمدی نژاد موقع سخنرانی اینقدر هیجان زده نمی شد.
***

9 comments:

Anonymous said...

jaaee ham ishoon gofteand felan ooni ke zaaeedi bozorg kon,ke benazare bande nasanjide bood,chera ke in gharbi haaye az khoda bi khabar hich koosheshi dar tarbiat va bozorg kardane kodakaneshaan be kaar nemibarand.khoda saayeye roohaanie in momen masjed nadide ra az sar maa kam nakonaad

Anonymous said...

این تعداد قابل توجه البته در یک شهر ده میلیونی بوده

Noon Ech said...

bebin zohre jun, ino bedun! age man ye ruz mordam bedun in ghalame shirine to mano koshte... harf nadasht dokhtar... aali bud...

Anonymous said...

Salam
VaaAaAAAaaaaAAAY! khanoom! jeddan in gofte "oon mamaro looloo bord" ????? too namaz jom'eh?
oooooffff baba khodaya karameto shokr ...
"ya rab in nogole khandan ke sepordi be manash,
jane azizet halish nist, khodat negahdar dahanash!"

AAAY!
AspiriiiiiinNNN!

Anonymous said...

واقعا می گی؟ شوخی نکن؟من که باورم نمی شه اینو گفته باشه؟

Anonymous said...

از روزی که رسیدم تا امروز اخبار تلوزیون رو نگاه نکردم امیدوارم بتونم لااقل تا چند وقت از شر مزخرفاتش در امان باشم

تو اخبار ساعت 19 چی گفتن مگه؟ میشه بعدن یواشکی واسم تعریف کنی؟
؛)

باورم نمیشه همچین حرفی زده باشه، دیگه کارم از عصبانیت گذشته، ازش خندم می گیره :))

Anonymous said...

salam zohrejan.Eide FETR mobarak.mesle hamishe ba oon ghalame shivat aali neveshty.man kheily waghte ke in dorro goharhaie partab shode az dahane ishoono goosh nemidam chon asabam aroomtare.sary ham be ma bezan harchand ke hanooz update nakardam.

Anonymous said...

jedan in harfo zad?? vaaaaaaaay ....nemidoonam chi begam...
shaad baashi.

Anonymous said...

از محمود انتظاری بیشتر از این نمیره